اطلاعاتی در خصوص تعمیر گیربکس کپچر

گیربکس اتومات کپچر

فهرست مطالب

رنو کپچر، دارای گیربکسی دو کلاچه و ۶ سرعته است. به معنای دیگر، گیربکس رنو کپچر، ترکیبی از گیربکس اتومات و دنده‌ای و در مدل DCT در بازار موجود است. از آنجایی که گیربکس یکی از حیاتی‌ترین قطعات فنی خودرو به حساب می‌آید، قطعا برای افزایش عمر خودرو و عملکرد آن، نیازمند رسیدگی و سرویس دوره‌ای است. گیربکس نیز مانند سایر قطعات فنی، دچار اختلال و خرابی شده و به تعمیر احتیاج پیدا می‌کند. معمولا خرابی گیربکس با روشن شدن چراغی به نام check gearbox, مشخص می‌شود. حال شاید این سوال در ذهن شما به وجود آید که چگونه می‌توان طول عمر گیربکس خودرو را افزایش داد؟ معمولا گیربکس‌های اتوماتیک، ساختار حساس‌تری نسبت به نوع دستی دارند و رسیدگی بیشتری را هم احتیاج دارند. در این بخش از وبلاگ تعمیرگاه تخصصی کپچر، شما را با برخی مشکلات و نحوه تعمیر گیربکس کپچر آگاه می‌کنیم.

اختلال در عملکرد TCU کپچر

عملکرد اجزای مختلف گیربکس کپچر، توسط قطعه‌ای به نام TCU کنترل می‌شود. به معنای دیگر، TCU همان کامپیوتر گیربکس محسوب می‌شود. گاهی اوقات، رانندگان با انجام عملیات اشتباه، باعث آسیب زدن به این قطعه مهم می‌شوند. برای مثال، زمانی که باتری خودرو با مشکل مواجه است، بدون توجه به برند و میزان آمپر مخصوص خودروی کپچر، به طور سرخود، باتری خودرو را تعویض می‌کنند. یا باتری و سر‌باتری را به طور ناشیانه دستکاری می‌کنند. توجه کنید که در صورت عدم اطلاع از برند، میزان آمپر و نوع باتری مخصوص کپچر و استفاده از باتری اشتباه، TCU خودروی شما دچار مشکل می‌شود.

همچنین به هیچ وجه باتری و سر‌باتری کپچر را بدون استفاده از دیاگ دستکاری نکنید. زیرا در این صورت، ولتاژ کم و زیاد می‌شود و باز هم اولین قطعه‌ای که آسیب می‌بیند TCU است. TCU خراب، گاهی با استفاده از دیاگ و برنامه‌نویسی مجدد، تعمیر می‌شود اما ممکن است آسیب وارده با این عملیات برطرف نشود و لازم باشد این قطعه را تعویض کنید. پس از تعویض TCU، لازم است یک مهندس برق، تمامی اطلاعات مربوط به دنده‌ها و عملکرد قطعات مربوط به سیستم برق رنو را برای TCU جدید تعریف کند. همچنین ولتاژ باتری نیز باید طبق TCU جدید تنظیم شود تا از مشکلات ناشی از عدم هماهنگی ولتاژ، جلوگیری شود. با مراجعه به تعمیرگاه تخصصی کپچر، می‌توانید با اطمینان خاطر، تعمیر گیربکس کپچر خود را به تعمیرکاران مجرب رنوساز بسپارید.

تعمیر گیربکس کپچر

عواقب تاخیر در تعویض روغن گیربکس کپچر

یکی از مطمئن‌ترین راه‌های حفظ سلامت گیربکس کپچر، توجه به زمان مناسب تعویض روغن آن است. روغن در گیربکس، وظیفه خنک کردن اجزای داخلی و روان کردن حرکت قطعات داخلی جعبه دنده را بر عهده دارد. روغن گیربکس کپچر نیز مانند روغن موتور، باید در کیلومتر تعیین‌شده تعویض گردد. مناسب‌ترین زمان برای تعویض روغن گیربکس کپچر، روی ۵۰۰۰۰ کیلومتر است. همچنین به طور حدودی، اگر مدت چهار سال از عمر خودروی شما می‌گذرد، زمان آن رسیده که فکری به حال روغن گیربکس خودرو بکنید.

به خاطر داشته باشید که حجم روغن گیربکس کپچر، ۱.۷ لیتر است. لازم به ذکر است که روغن گیربکس سالم، در دمای بالا، آسیب نمی‌بیند و نمی‌سوزد. در صورتی که از زمان تعویض روغن گیربکس بگذرد، روغن کهنه شده و ترکیبات آن به هم می‌ریزد. در نتیجه با بالا رفتن دما می‌سوزد و آسیب می‌بیند. نشانه بروز این مشکل نیز پیچیدن بوی روغن سوخته در فضای داخلی خودروی شماست. در تعمیرگاه کپچر رنوساز، پرسنل متخصصی هستند که می‌توانند تمام عملیات مربوط به تعمیر گیربکس کپچر از جمله تعویض روغن گیربکس خودروی شما را انجام دهند.

بیشتر بخوانید: عواقب تاخیر در تعویض روغن گیربکس کپچر

علت لرزش گیربکس اتومات کپچر

یکی از مشکلات گیربکس اتوماتیک، لرزش هنگام تعویض دنده است. به طور کلی، یک گیربکس سالم، هنگام تعویض دنده بسیار روان عمل می‌کند. هنگام تعویض دنده توسط گیربکس اتوماتیک، نباید لرزش یا ضربه احساس شود. در صورت مشاهده هرکدام از این علائم، خودروی خود را جهت بررسی عملکرد جعبه دنده به یک تعمیرگاه معتبر ببرید. اگر به موقع جلوی این مشکل را نگیرید، به تدریج، گیربکس اتوماتیک به چرخدنده‌ها آسیب می‌زند و دنده‌های خودرو صدمه می‌بینند. در نتیجه هزینه تعمیر گیربکس اتوماتیک نیز بالا‌تر می‌رود. اگر شما هم در خودروی خود این علائم را مشاهده می‌کنید، از مراجعه به یک تعمیرگاه مناسب برای تعمیر گیربکس اتوماتیک کپچر غافل نشوید.

ایجاد سر و صدا توسط گیربکس کپچر

اگر حین رانندگی با کپچر، صدای وزوز، ناله یا صدای سوت به گوشتان رسید، آن را یکی از مشکلات گیربکس اتوماتیک تلقی کنید. معمولا این علائم جدی به نظر نمی‌رسد ولی پیشنهاد می‌شود به محض شنیدن چنین صدا‌های غیر عادی از خودرو، به آن توجه کنید. این مشکلات به علت معیوب بودن روغن گیربکس و آسیب دیدن سیستم انتقال نیروی خودرو رخ می‌دهد. همانطور که در بالا گفته‌شد، روغن گیربکس به عنوان یک روان‌کننده برای قطعات داخلی گیربکس عمل می‌کند. یعنی از اصطکاک قطعات روی یکدیگر هنگام حرکت جلوگیری می‌کند. زمانی که روغن گیربکس کارایی خود را از دست بدهد، قطعات روی هم کشیده شده و اصطکاک به وجود آمده تولید صدا می‌کند.

گیربکس کپچر

خارج شدن دنده از جای خود

به نظر شما چه عاملی باعث می‌شود تا حین رانندگی دنده کپچر از جای خود حرکت کرده و بیرون بیاید؟ قطعا اصلی‌ترین عامل این اتفاق را اختلال در عملکرد TCU دانست زیرا این قطعه زمان مناسب برای جا به جایی دنده‌ها را تعیین می‌کند. زمانی که محاسبات TCU با مشکل مواجه شود، این پروسه درست انجام نمی‌شود. نیاز بیش از حد خودرو به گاز خوردن، حرکت خودرو از جای خود و از بین رفتن قدرت کشندگی دنده، همگی در اثر عدم محاسبات دقیق TCU صورت می‌گیرند.

تعمیرگاه تخصصی رنو

 

تعمیر بی‌دردسر گیربکس کپچر در تعمیرگاه رنوساز

قطعا پس از مطالعه مطالب بالا، شما هم به دنبال یک تعمیرگاه مناسب برای عیب یابی مشکلات خودروی خود هستید. یک تعمیرگاه مناسب رنو، باید دارای متخصصین و تعمیرکار حرفه ای رنو باشد که با یک نگاه ساده به خودرو، بتواند مشکلات آن را تشخیص دهد. با مراجعه به تعمیرگاه کپچر رنوساز ، ابتدا مهندسان، تمامی قطعات فنی خودروی شما را بررسی می‌کنند. سپس در صورت بروز خطا در عملکرد قطعات، آنها را با لوازم مخصوص و با‌کیفیت‌ترین لوازم یدکی، تعمیر می‌کنند. برای اطلاع بیشتر از تعرفه ها همین حالا با مشاوران ما تماس حاصل نمایید.

۹ پاسخ

  1. سلام وقت بخیر چند وقته ماشین در زمان حرکت گاز میخوره ولی حرکت نمیکنه میتونم خواهش کنم راهنمایی بفرمایید علت چی میتونه بلسه

  2. درود بر شما
    ماشین من همه دندهاش عالی جا میره فقط تو دنده عقب گاهی عقب نمیره ‌گاهی میره و گاز میخوره و قدرت ماشین کم شده
    تعمیرگاه ایران خودرو بهم گفتن موتور تعویض دنده اشکال داره
    اما ماشین خیلی کم توان شده
    امکانش هست راهنمایی بفرمایید

  3. درود بر شما
    ماشین من همه دندهاش عالی جا میره فقط تو دنده عقب گاهی عقب نمیره ‌گاهی میره و گاز میخوره و قدرت ماشین کم شده
    تعمیرگاه ایران خودرو بهم گفتن موتور تعویض دنده اشکال داره
    اما ماشین خیلی کم توان شده
    امکانش هست راهنمایی بفرمایید

  4. سلام، دو روزه ماشین حرکت میکنه، ولی دنده فقط رو ۲ هست، یعنی گاز بزنی دنده عوض نمیشه، دنده عقبش مشکلی نداره، علتش از همون TCU هست؟!
    عوض باید بشه یا تنظیم میشه؟!

  5. رنو کپچر دارم هشدار check outo girbox روشن شد یهو ولی ماشین حرکت می‌کنه و صدا از گیربکس نمیاد مشکل از چی می‌تونه باش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس و مشاوره رایگان
× واتس اپ