عواقب تاخیر در تعویض روغن گیربکس کپچر

تعویض روغن گیربکس کپچر

فهرست مطالب

همواره در مطالب مختلف خوانده‌اید که می‌گویند، سرویس دوره‌ای خودرو را جدی بگیرید. آیا به نظر شما منظور از سرویس دوره‌ای انجام چه عملیات است؟ همچنین تاخیر در انجام هر کدام از این عملیات، چه عواقبی برای خودرو و سر‌نشینان آن در پی دارد؟ در این مطلب از وبلاگ رنوساز، به یکی از این موارد اشاره می‌کنیم. به طور کلی، روغن در خودرو، وظیفه خنک کردن قطعات داخلی را بر عهده دارد. همچنین روغن به عنوان یک روان‌کننده عمل کرده و از ایجاد اصطکاک زیاد بین قطعات داخلی جلوگیری می‌کند. در این میان، تعویض روغن گیربکس بسیار مهم و حیاتی است. چرا که خود گیربکس یا جعبه دنده نیز قطعه‌ای مهم در خودرو است. عملکرد دنده‌ها با توجه به نوع عملکرد گیربکس تعیین می‌شود. وظیفه روغن گیربکس نیز همان مواردی است که در بالا اشاره کردیم. پس یکی از مهم‌ترین راه‌های حفظ سلامت گیربکس، دقت در زمان مناسب برای تعویض روغن آن است. در اینجا به مطالبی در خصوص تعویض روغن گیربکس کپچر می‌پردازیم. پس خواندن این مطلب را اصلا از دست ندهید.

چرا تعویض روغن گیربکس مهم است؟

تمامی قطعات خودرو جهت عملکرد بهتر نیاز به روغن‌کاری دارند. جعبه دنده هم از این قاعده مستثنی نیست. گیربکس کپچر اتومات است، بدین ترتیب، ساختار فنی پیچیده و حساسی دارد. همچنین در گیربکس‌های اتومات، نیاز به تعویض روغن، زود‌تر از گیربکس‌های دستی اتفاق می‌افتد. در گیربکس‌های اتومات، حرارت تولیدی و دما افزایش می‌یابد. همین امر، باعث آسیب‌دیدگی روغن گیربکس می‌شود. علاوه بر آن، کهنه شدن روغن و فرسودگی قطعات داخلی گیربکس، از علائمی هستند که با مشاهده آنها، باید تعویض روغن گیربکس را زود‌تر از زمان مقرر آن انجام دهید. در ادامه، با علائم تعویض روغن گیربکس کپچر آشنا می‌شوید.

تعویض روغن گیربکس کپچر

نشانه‌های تعویض روغن گیربکس رنو کپچر کدامند؟

همانطور که در بالا گفته شد، نشانه‌هایی هستند که علاوه بر زمان مناسب تعویض روغن کپچر، باید به آنها هم توجه کنید. چرا که زمانی که این مشکلات رخ می‌دهند، تنها راه رهایی از آنها، تعویض روغن گیربکس است. یکی از این علائم، اشکال در تعویض دنده است. به طور معمول، دنده در گیربکس سالم، به طور روان و بدون مشکل تعویض می‌شود. در صورتی که دنده خودروی شما سخت تعویض می‌شود، می‌تواند به علت روغن گیربکس معیوب باشد. لازم به ذکر است که در رفتن دنده از جای خود نیز می‌تواند زمان تعویض روغن گیربکس را یادآور شود. همچنین سر و صدای زیاد از گیربکس هنگام روشن شدن خودرو نیز به علت کهنه شدن روغن گیربکس اتفاق می‌افتد. بدانید که قیمت روغن گیربکس کپچر و تعویض روغن آن، بسیار ارزان‌تر از خرید یک گیربکس جدید برای آن است. پس قدر گیربکس خودرو را بدانید و به زمان مناسب جهت تعویض روغن کپچر توجه کنید.

چه زمانی برای تعویض روغن گیربکس رنو کپچر مناسب است؟

هریک از کمپانی‌های تولید‌کننده خودرو از جمله رنو، برای هر مدل از تولیدات خود، کیلومتر‌هایی را جهت انجام یک سری عملیات تعیین می‌کنند. تعویض روغن گیربکس و روغن موتور نیز از جمله فرایند‌هایی است که باید طبق کیلومتر تعیین شده توسط کمپانی تولید‌کننده خودرو انجام شود تا از مشکلات ناشی از بی‌توجهی به این موضوع جلوگیری شود. زمان مناسب برای تعویض روغن گیربکس کپچر روی ۵۰۰۰۰ کیلومتر براورد شده است. برای اطلاع دقیق از زمان مناسب برای انجام هر یک از عملیات سرویس دوره‌ای خودرو، توصیه می‌شود به دفترچه راهنمای خودروی خود مراجعه کنید.

هنگام تعویض روغن گیربکس رنو کپچر به چه نکاتی توجه کنیم؟

همانطور که می‌دانید، بسیاری از تعمیرگاه‌ها تعویض روغن را به صورت دستی انجام می‌دهند. این روش تعویض روغن، معایب زیادی دارد. یکی از مهم‌ترین معایب آن، خالی نشدن روغن گیربکس قبلی به طور کامل است. از آنجایی که هنگام تعویض روغن گیربکس، نباید دو مدل روغن مختلف را با یکدیگر ترکیب کنید، روغن باقی‌مانده در گیربکس با روغن جدید ترکیب شده و کیفیت روغن جدید را کاهش می‌دهد. از همین رو، پیشنهاد می‌کنیم به جهت تعویض روغن گیربکس کپچر، به تعمیرگاه‌هایی مانند تعمیرگاه تخصصی کپچر در غرب تهران مراجعه کنید که روغن گیربکس شما را با دستگاه تعویض کنند.

توجه کنید که گرانروی یک روغن گیربکس مناسب برای کپچر، باید پایین باشد تا بتواند به راحتی از ایجاد اصکاک زیاد بین قطعات داخلی گیربکس در دما‌های مختلف جلوگیری کند. به معنای دیگر، این رقیق بودن روغن است که امکان روان‌کاری را برای آن فراهم می‌کند.

تعمیرگاه تخصصی رنو

 

سایر ویژگی‌های روغن گیربکس مناسب کدامند؟

غیر از نکاتی که در بالا به آنها پرداختیم، یک روغن گیربکس مناسب برای رنو کپچر، باید از چند ویژگی دیگر نیز برخوردار باشد که در زیر به آنها اشاره می‌کنیم. روغن گیربکس مناسب باید فاقد هر گونه حباب و کف باشد. زمانی که درون مخزن گیربکس، حباب و کف وجود داشته باشد، عملیات انتقال قدرت به سختی انجام می‌شود. طی این امر، سیستم کلاچ و دنده خودرو با مشکلات و اختلالات زیادی مواجه می‌شود.

لذا توصیه می‌شود هنگام انتخاب روغن گیربکس مناسب، به عدم وجود حباب و کف در آن توجه کنید. پارامتر دیگری که روغن مناسب را از نوع نا‌مناسب آن متمایز می‌کند، آبگریز بودن آن است. زمانی که روغن گیربکس با آب ترکیب شود، بدانید که گیربکس خودروی شما عمر زیادی نخواهد داشت. چرا که ترکیب آب با روغن، صدمات جبران‌ناپذیری به خودروی شما وارد می‌کند. روغن گیربکس مناسب، نباید به راحتی با آب ترکیب شود. برای توجه به تمامی ویژگی‌های ذکر‌شده، شاید لازم باشد هزینه بیشتری جهت خرید یک روغن گیربکس مناسب بپردازید. اما با پرداخت این هزینه، نه تنها به افزایش طول عمر مفید گیربکس خودروی خود کمک می‌کنید، بلکه از پرداخت هزینه‌های بعدی به علت تعمیر گیربکس کپچر یا تعویض آن، جلوگیری می‌کنید.

بیشتر بخوانید: اطلاعاتی در خصوص تعمیر گیربکس کپچر

تعویض روغن گیربکس کپچر را در تعمیرگاه رنو کپچر انجام دهید

با توجه به مطالعه تمامی مطالب بالا، حتما به این موضوع فکر می‌کنید که با گرانی لوازم جانبی خودرو و دشوار بودن واردات آنها، کدام تعمیرگاه با رعایت تمامی اصول ذکر‌شده گزینه مناسبی برای تعویض روغن گیربکس کپچر شماست؟ شما نه تنها برای تعویض روغن کپچر بلکه جهت تعمیر تخصصی رنو در غرب تهران، می‌توانید به تعمیرگاه رنوساز مراجعه کنید. همچنین در صورت داشتن هرگونه پرسش در خصوص زمان و نحوه انجام سرویس دوره‌ای انواع خودرو‌های رنو، می‌توانید  به صورت تلفنی، با مشاوران ما در تماس باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس و مشاوره رایگان
× واتس اپ