تعویض روغن گیربکس ساندرو + ۵ نکته درباره انتخاب روغن گیربکس

اهمیت تعویض روغن گیربکس ساندرو

فهرست مطالب

در چند کیلومتری باید روغن گیربکس خودروی خود را تعویض کنیم؟ این سوال یکی از مهم ترین و بزرگ ترین سوالاتی است که اغلب برای دارندگان رنو ساندرو پیش می آید. چرا که تعویض روغن گیربکس یکی از مهم ترین اقداماتی است که در سرویس های دوره ای ساندرو و یا هر خودروی دیگری انجام می شود و از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در این مقاله همراه ما باشید تا شما را با اهمیت تعویض روغن گیربکس رنو و نکاتی درباره انتخاب بهترین روغن گیربکس آشنا کنیم.

لوازم یدکی رنو

اهمیت روغن گیربکس یا واسکازین

واسکازین یا همان روغن گیربکس نوعی روان ساز است که حرکت قطعات داخلی جعبه دنده یا همان گیربکس خودرو را راحت تر و روان تر می کند. درواقع به نوعی عملکرد آنها را بهبود می بخشد. به همین دلیل است که وجود چنین روان سازی در بخش های مکانیکی خودرو لازم و حائز اهمیت است. همانطور که می دانید، گیربکس رابط میان چرخ ها و موتور می باشد. به گونه ای که گیربکس نیرویی که موتور تولید می کند را به چرخ ها منتقل می کند. بنابراین تعویض به موقع روغن آن، امری بسیار مهم و ضروری است و توصیه می کنیم در انجام آن به هیچ عنوان کوتاهی نکنید.

از دیگر فواید روغن گیربکس، کاهش دمای گیربکس است و همین موضوع از آسیب رسیدن به قطعات آن جلوگیری می کند. همچنین طول عمر قطعات بیشتر می شود و موجب عملکرد بهتر آنها می شود. اگر روغن گیربکس باکیفیت و گران قیمتی برای رنو ساندروی خود انتخاب کردید، نباید تصور کنید تنها برای همین یکبار کافیست. تعویض روغن گیربکس ساندرو مانند هر خودروی دیگری باید هر چند وقت یکبار براساس یک جدول زمانبندی مناسب انجام شود. در آخر این نکته را نیز در نظر داشته باشید که اگر زمان تعویض روغن گیربکس بارها و بارها به تعویق بیافتد، آسیب ها و خسارت های جبران ناپذیر و پر هزینه ای به گیربکس خودروی شما وارد می شود. در این صورت به تعمیر گیربکس ساندرو نیاز پیدا می کند.

تعویض روغن گیربکس ساندرو دستی و اتوماتیک

روغن گیربکس خودروهایی با گیربکس دستی بعد از گذشت مدتی، آلوده می شوند. البته با اینکه روغن گیربکس کیفیت خودش را حفظ می کند، باز هم دچار آلودگی می شود و باید تعویض شود. با فرسایش یاتاقان ها ذرات ریز فلزی به وجود می آیند که روغن گیربکس آنها را جذب می کند. به همین دلیل است که بعد از مدتی روغن آلوده و غلیظ می شود و دیگر توان روان سازی قطعات را نخواهد داشت. به بیان کارشناسان فنی تعمیرگاه تخصصی رنو، بهترین زمان تعویض روغن گیربکس ساندرو دستی، هر ۵۰ تا ۱۰۰ هزار کیلومتر است. اگر در شرایط کوهستانی و دشوار رانندگی می کنید بهتر است حتی زودتر نیز اقدام کنید.

جالب است بدانید که در گیربکس های اتوماتیک، حرارت بیشتری نسبت به گیربکس های دستی تولید می شود. بنابراین کار روغن گیربکس سخت تر است. چرا که باید این حرارت را کاهش بدهد تا به قطعات آسیب نرسد. به گفته کارشناسان فنی رنوساز، بهترین زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار می باشد. البته اگر زودتر هم برای انجام سرویس های دوره ای به یک تعمیرگاه تخصصی ساندرو مراجعه کنید ضرر ندارد. بدین ترتیب روغن گیربکس شما بررسی می شود و قبل از بروز هرگونه آسیب جدی، روغن آن تعویض می شود.

نکات انتخاب روغن گیربکس ساندرو

۵ نکته درباره انتخاب بهترین روغن گیربکس

بهتر است بدانید که غلظت روغن گیربکس به مراتب بیشتر از روغن موتور است. غلظت روغن گیربکس باید به گونه ای باشد که کل سیستم را پوشش دهد و فشار وارده به قطعات را خنثی کند. بنابراین هنگام انتخاب روغن گیربکس مناسب ساندرو به گرانروی و یا غلظت آن توجه کنید.

طراحی روغن گیربکس باید به گونه ای باشد که نقطه جوش بالایی داشته باشد. همانطور که گفتیم به دلیل تماس چرخ دنده ها با یکدیگر گرمای زیادی تولید می شود و این موضوع موجب داغ شدن کل سیستم می شود.  بنابراین مهم است که روغن گیربکس به خوبی گرمای تولید شده را خنثی کند. بنابراین به مقاومت آن دربرابر حرارت نیز باید توجه کنید.

عملکرد سیستم گیربکس به گونه ای است که دنده ها در معرض فشار زیادی قرار می گیرند. بنابراین روغن گیربکس باید مقاوت بالایی دربرابر فشار داشته باشد تا مانع خوردگی و از بین رفتن دنده ها شود.

روغن گیربکس نیز مانند روغن موتور ساندرو نیز براساس سطح کیفیت (API) و ویسکوزیته شاخص (SAE) طبقه‌بندی می‌شود. بنابراین هنگام انتخاب روغن مناسب باید به این موارد نیز دقت کنید و روغنی مناسب برای خودروی خود انتخاب کنید. در این زمینه توصیه می کنیم از کارشناسان فنی در تعمیرگاه رنوساز  کمک بگیرید تا شما را به خوبی در این زمینه راهنمایی کند.

هنگام انتخاب و خرید روغن گیربکس حتما رنگ آن را چک کنید. تغییر رنگ این روغن اصلا نشانه خوبی نیست. به طور مثال، اگر رنگ روغن گیربکس انتخابی شما شیری است، بدانید که با آب مخلوط شده است و اصلا گزینه مناسبی نیست. روغن سالم معمولا قرمز رنگ و کاملا شفاف است. بنابراین ۵ تا از راه های انتخاب روغن گیربکس به شرح زیر است.

  1. غلظت روغن گیربکس
  2. مقاوم در برابر حرارت
  3. مقاوم در برابر فشار
  4. انتخاب روغن سالم به رنگ قرمز شفاف
  5. کیفیت روغن با برچسب اطمینان

برای تعویض روغن گیربکس ساندرو به کجا مراجعه کنیم؟

همانطور که در این مقاله گفتیم، تعویض روغن گیربکس یکی از مهم ترین اقداماتی است که در سرویس های دوره ای ساندرو انجام می شود. از آنجایی که از اهمیت بالایی برخوردار است باید حتما به یک تعمیرگاه تخصصی و معتبر مراجعه کنید تا خدمات خوبی به شما ارائه دهند. تعمیرگاه تخصصی رنوساز همان تعمیرگاهیست که شما به آن احتیاج دارید. چرا که تیم رنوساز از با تجربه ترین و مجرب ترین تعمیرکاران تشکیل شده است. حال که با اهمیت تعویض روغن گیربکس ساندرو آشنا شدید، وقت آن است که تمام سرویس های دوره ای و حتی  مشکلات برقی ساندرو  و بررسی های لازم را با خیالی راحت به تیم حرفه ای رنوساز بسپارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس و مشاوره رایگان
× واتس اپ