تعویض دیسک صفحه استپ وی و علت خرابی آن

تعویض دیسک صفحه استپ وی

فهرست مطالب

در این مقاله از بهترین تعمیرگاه رنو قصد داریم به علت های خرابی و تعویض دیسک و صفحه استپ وی بپردازیم. همانگونه که می دانید قطعات مهمی در خودرو در قسمت جلوبندی و موتور وجود دارد. یکی از مهمترین این قطعات دیسک و صفحه کلاچ می باشد. صفحه کلاچ از یک صفحه، بلبرینگ و دیسک تشکیل می شود. تمامی این قطعات به صفحه فلایویل متصل می شوند.

فلایویل در خودرو بین گیربکس، موتور و کلاچ قرار دارد و نیروی چرخشی موتور را به جعبه دنده منتقل می کند. فلایویل در موتور با میل لنگ در ارتباط است و با چرخش میل لنگ چرخیده می شود و گشتاور موتور را دریافت می کند. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر با دیسک صفحه و صفحه کلاچ و همچنین فرق بین این دو قطعه آشنا شویم.

تفاوت میان دیسک صفحه استپ وی با صفحه کلاچ چیست؟

بهتر است بدانید که صفحه دیسک و صفحه کلاچ دو قطعه کاملا مجزا و متفاوتی هستند. دیسک صفحه قطعه ای است که در سیستم ترمز خودرو و برای توقف و کنترل خودرو طراحی شده است. در حالی که صفحه کلاچ بخشی از گیربکس استپ وی است که برای تغییر دنده و کنترل خودرو به کار می رود. کارشناس فنی در تعمیرگاه تخصصی استپ وی اینگونه بیان می کند که صفحه کلاچ در واقع یک قطعه مسطحی است بین دیسک و پلیت فشار قرار می گیرد.

هنگامی که راننده پدال کلاچ را فشار می دهد، با پرس کردن کلاچ، برروی صفحه کلاچ فشار وارد می شود. این حرکت باعث جدا شدن دیسک کلاچ از پیلت فشار می شود. همین امر باعث می شود که انتقال قدرت از موتور به گیربکس قطع شود. بنابراین دیسک صفحه و صفحه کلاچ دو قطعه ای متفاوتی هستند که در دو سیستم مجزا یعنی ترمز و گیربکس مورد استفاده می باشند.

تعویض صفحه کلاچ استپ وی

وظیفه کیت کلاچ یا دیسک صفحه استپ وی چیست؟

همانگونه که پیش تر بیان کردیم دیسک صفحه بخشی از گیربکس خودرو است که وظیفه انتقال نیرو را بر عهده دارد. این قطعه مهم وسیله ای است برای قطع و وصل کردن انتقال نیرو به چرخ ها می باشد. همچنین تعویض دنده های گیربکس نیز با پدال کلاچ صورت می گیرد. با استفاده از صفحه کلاچ شما هر زمانی که نیاز باشد انتقال نیرو را قطع می کنید.

توجه داشته باشید که تمامی خودروهایی که گیربکس دستی دارند، دارای صفحه کلاچ هستند. صفحه کلاچ این شرایط را برای راننده مهیا می کند که خودرو را به حرکت درآورد و تعویض دنده به خوبی صورت گیرد. اما توجه داشته باشید که کلاچ نیز مانند هر قطعه مصرفی در خودرو بعد از طی کردن مسافتی، نیاز به تعویض دارد. در ادامه بهتر است با ساختار صفحه دیسک آشنا شوید.

  1. دو شاخه کلاچ
  2. صفحه کلاچ
  3. بلبرینگ کلاچ
  4. شاخک ها
  5. اهرم
  6. صفحه دنده
  7. دیسک کلاچ

علت خرابی دیسک صفحه استپ وی چیست؟

دیسک ترمز یا همان دیسک صفحه، یکی از قطعات مهم در سیستم ترمز خودرو استپ و می باشد. این قطعه مهم و حیاتی در خودرو برای توقف و کنترل کردن حرکت خودرو است. شکل دیسک صفحه به صورت یک قرص فلزی که روی آن یک لایه از مواد اصطکاکی که معمولا از جنس سرامیک یا فلز است، قرار دارد. از عواملی که باعث خرابی دیسک صفحه استپ وی می شود عبارتند از: استفاده زیاد از خودرو که باعث ساییده شدن دیسک می شود، خرابی در سیستم ترمز، استفاده بیش از حد از پدال ترمز و رانندگی در کوهستان و جاده های ناهموار می باشد.

اما در این میان نصب قطعات بی کیفیت نیز باعث خرابی دیسک می شود. بی توجهی به خرابی دیسک و عدم به موقع تعویض دیسک و صفحه استپ وی، باعث خرابی بیشتر دیسک می شود. بنابرین خرابی سطحی دیسک را جدی بگیرد. با انجام سرویس های دوره ای در تعمیرگاه تخصصی استپ وی، می توانید از خرابی بیشتر در این قطعه جلوگیری کنید. تعمیرگاه تخصصی استپ وی با داشتن تعمیرکار متخصص، ابتدا دلیل خرابی را بررسی کرده و سپس اقدام به تعویض دیسک صفحه می کند. توجه داشته باشید ممکن است که مشکلات بعد از تعویض دیسک و صفحه در خودرو  ایجاد شود. این موضوع جای نگرانی ندارد و تعمیرکار رنو با تست های مکرر اقدام به رفع این مشکل می کند.

دیسک صفحه کلاچ استپ وی

۵ تا از نشانه های خرابی دیسک صفحه استپ وی

همانطور که پیش تر بیان کردیم دیسک صفحه دائما در معرض فشار و ساییدگی می باشد. این سایش باعث کم شدن ضخامت دیسک می شود و انتقال قدرت را ضعیف تر انجام می دهد. لازم به ذکر است که راننگی با صفحه کلاچ سوخته، باعث سابیدگی و سایش بیشتر صفحه دیسک می شود.

توجه داشته باشید که بی توجهی به این مسئله علاوه بر کاهش قدرت موتور، آسیب جدی به موتور خودرو وارد می کند. بنابراین با دانستن و آگاهی هر یک از نشانه های خرابی در دیسک صفحه، هر چه سریع تر به نمایندگی مجاز رنو مراجعه فرمایید. ۵ تا از مهمترین نشانه ها به شرح زیر است.

  1. صدای ناهنجار از سیستم ترمز ( این صدا ممکن است به دلیل زوال دیسک صفحه باشد)
  2. لرزیدن ترمز هنگام ترمز گرفتن خودرو
  3. افزایش زمان توقف خودور ( یعنی برای رسیدن به توقف کامل خودرو، نیاز به فشار بیشتر پدال ترمز است)
  4. کاهش عملکرد ترمز( این نشانه بسیار خطرناک است و حتما برای خرابی دیسک صفحه اقدام کنید)
  5. افزایش فاصله بین پدال ترمز و دیسک صفحه

زمان مناسب جهت تعویض دیسک صفحه و صفحه کلاچ استپ وی

زمان تعویض این دو قطعه بستگی به شرایط مختلف مانند: نوع استفاده از خودرو، نوع محصولات و قطعات مصرفی خودرو، شرایط رانندگی ( جاده های ناهوار)، سلامت کلی سیستم کلاچ و دیسک می باشند. در کل کارشناس فنی رنوساز بهترین زمان تعویض دیسک و صفحه کلاچ را بین ۵۰ تا ۶۰ هزار کیلومتر در نظر گرفته می شود.

اما اگر صدای غیرعادی، لرزش، سختی در تغییر دنده، خروج مایعات گیربکس از شفت کلاچ و یا کاهش عملکرد ترمز مشاهده کردید، بهتر است به نمایندگی مجاز رنو مراجعه فرمایید. چرا که تعمیرکاران در این مجموعه به بررسی سیستم کلاچ و دیسک خودرو می پردازند. همچنین بهتر است فاصله زمانی تعویض دیسک صفحه رنو را کوتاه‌ تر کنید تا خسارت و آسیب کمتری به دیسک و صفحه کلاچ وارد شود.

چه عواملی باعث کاهش عمر صفحه کلاچ استپ وی می شود؟

همانگونه که بیان کردیم به صورت معمولی دیسک و صفحه کلاچ بعد از طی کردن ۵۰ تا ۶۰ هزار کیلومتر نیاز به تعویض دارد. هنگامی که بیشتر حرکت خودرو در جاده های بیرون شهری ( بزرگراه ها)  انجام شود، در نهایت کلاچ کمتری استفاده می شود و این مقدار به ۸۰ هزار کیلومتر هم می رسد.

به طور کلی سیستم دیسک و صفحه کلاچ نوعی قطعه مصرفی هستند که از مقاومت لازم در برابر گرما و فرسایش برخوردار هستند. اما برخی عوامل باعث کاهش عمر صفحه کلاچ می شوند که عبارتند از: فشار در سربالایی، حرکت شتاب زیاد، عادت بد قرار دادن پا بر روی کلاچ، خط و تاب داشتن فلایویل، جنس بی کیفیت صفحه دیسک و تعداد سرنشین از جمله مواردی هستند که به باعث کاهش عمر این قطعه می شوند.

بنابراین توصیه رنوساز این است که به موقع و در زمان معین اقدام به تعویض دیسک صفحه خودروی خود کنید. نمایندگی مجاز رنو با انجام سرویس های دوره ای، این امکان را برای شما فراهم کرده تا به صورت دائم تمامی قسمت های خودرو مورد بررسی و معاینه فنی قرار گیرد. یکی از مزیت های نمایندگی مجاز رنو، داشتن محصولات و لوازم یدکی رنو از کمپانی رنو می باشدو جهت خرید از این محصولات به قسمت فروشگاه سایت مراجعه فرمایید.

تعویض دیسک صفحه مگان

تعویض دیسک صفحه مگان را در کدام تعمیرگاه انجام دهیم؟
رنوساز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس و مشاوره رایگان
× واتس اپ