بهترین زمان تعویض روغن گیربکس ال نود

تعویض فوری روغن گیربکس ال نود

فهرست مطالب

در این مقاله از بهترین تعمیرگاه رنو، قصد داریم به نکات مهم در خصوص تعویض روغن گیربکس ال نود بپردازیم. چرا باید روغن گیربکس ال نود را عوض کرد؟ و از همه مهم تر چگونه تشخیص دهیم زمان تعویض روغن گیربکس فرارسیده است؟ این دو سوال، مهم ترین سوالاتی هستند که ممکن است ذهن شما را به خود درگیر کند. برخی تصور می کنند که روغن گیربکس اهمیت زیادی ندارد و اگر به موقع تعویض نشود هیچ مشکل خاصی ایجاد نمی شود. این در حالی است که حتی حجم روغن گیربکس ال نود دستی و نیز مقدار روغن نیز برای گیربکس ال نود حائز اهمیت می باشد. بنابراین عدم رسیدگی به آن چالش های بسیار زیادی برای شما به همراه خواهد داشت. برای پاسخ به این دو سوال بهتر است در این مقاله همراه ما باشید تا شما را با اهمیت روغن گیربکس و بهترین زمان تعویض روغن گیربکس ال نود آشنا کنیم.

گیربکس چیست و روغن گیربکس چه وظیفه ای دارد؟

همانطور که می دانید، گشتاوری که توسط موتور تولید می شود باید به چرخ ها منتقل شود. گیربکس وظیفه کنترل و تنظیم این قدرت را دارد. این موضوع به راننده این امکان را می دهد تا خودروی خود را با سرعت های متفاوت کنترل کند. روغن گیربکس کمک می کند تا گیربکس روان تر کار کند و در همین حین خنک شود. چرا که اگر دمای گیربکس بیش از حد بالا برود به قطعات داخلی آن آسیب وارد می شود.

از همه مهم تر مقدار قابل توجهی از براده های فلزی که داخل گیربکس براثر حرکت چرخ دنده ها تولید می شوند را جمع می کند. همچنین اگر از روغن گیربکس مرغوب و باکیفیتی استفاده شود، بر شتاب گیری خودرو و تعویض دنده ها نیز تاثیر مثبت می گذارد. به طور کلی می توان گفت که روغن گیربکس یک سیال ویسکوز است که نیرو را از موتور به گیربکس منتقل می کند.

نشانه های خرابی روغن گیربکس ال ۹۰

لازم به ذکر است که بررسی روغن گیربکس همیشه کار ساده ای نیست و برای بررسی روغن گیربکس ال ۹۰ حتما باید روی چال تعمیرگاه رفت یا با استفاده از جک خودرو را از زمین بلند کرد تا بتوان به راحتی وضعیت روغن گیربکس را مورد بررسی قرار داد. توجه داشته باشید اگر هر یک از نشانه ها و علایم زیر را مشاهده کردید بهتر است نسبت به تعویض روغن گیربکس رنو اقدام نمایید.

صدای های غیر عادی از گیربکس

 این موضوع که چه مدت زمانی از تعویض روغن گیربکس گذشته است اهمیت چندانی ندارد. در صورتی که خودرو در حالت ایستاده و یا در حال حرکت باشد و صدای غیرمعمول به گوش شما می رسد بدین معناست که گیربکس با صدا کار می کند در این موارد باید حتما نسبت به بررسی روغن گیربکس خودرو خود اقدام نمایید.

تعویض دنده به سختی

وجود مشکل در تعویض دنده و در صورتی که تعویض دنده در حال حرکت به سختی انجام گیرد و در صورتی که هنگام آغاز حرکت به اصطلاح دنده در رود از نشانه های رایج خرابی روغن گیربکس هستند. در این شرایط نیز باید روغن گیربکس خودرو خود را مورد بررسی قرار دهید.

نشتی روغن گیربکس

از دیگر نشانه های خرابی روغن گیربکس می توان به نشتی آن اشاره کرد. در صورتی که روغن گیربکس نشتی داشته باشد زیر خودرو روغن قرمز مشاهده خواهد شد و یا بویی مشابه بوی نفت به مشام خواهد رسید. در صورتی که زمان تعویض روغن گیربکس فرا رسیده باشد روغن گیربکس دیگر رنگ قرمز نخواهد داشت.  

سفت شدن دنده اتوماتیک

عملکرد نادرست دنده های اتوماتیک، سفت شدن دنده ها در خودروهای دستی مهمترین نشانه های خرابی روغن گیربکس هستند. همچنین در صورتی که داخل این روغن تکه های ریز آهن را مشاهده کردید بدین معناست که روغن گیربکس خراب شده است و به طورکلی باید این بخش از خودرو را مورد بررسی قرار داد.

تعویض روغن گیربکس ال نود

بهترین زمان تعویض روغن گیربکس ال ۹۰

مهم ترین نکته این است که اتوماتیک و یا دستی بودن گیربکس شما هیچ فرقی نمی کند و به هر حال باید در زمان درست و مناسب تعویض روغن آن انجام بشود. در ادامه هر دو نسخه گیربکس اتوماتیک و دستی را بررسی خواهیم کرد و زمان مناسب تعویض روغن آنها را بیان می کنیم.

زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک 

لازم است بدانید که در گیربکس های اتوماتیک حرارت بیشتری تولید می شود و همین موضوع اهمیت تعویض به موقع روغن را تشدید می کند. دما و حرارت تولید شده در گیربکس اتوماتیک، کیفیت روغن را به مرور زمان کم می کند و زمان تعویض روغن را جلوتر می اندازد. به بیان کارشناسان فنی تعمیرگاه تخصصی رنو،  زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک هر ۱۰۰ هزار تا ۱۵۰ هزار کیلومتر است.

زمان تعویض روغن گیربکس دستی 

شاید تصور کنید چون حرارت تولید شده در گیربکس های دستی کمتر است بنابراین نیاز به تعویض روغن به موقع نیست. در حالیکه روغن گیربکس های دستی بعد از مدتی استفاده از خودرو، آلوده می شوند و روغن کیفیتش را از دست می دهد. گاهی اوقات نیز به دلیل فرسایش دنده ها برآده های فلزی در گیربکس ایجاد می شوند که اگر روغن به موقع تعویض نشود و کیفیت خوبی نداشته باشد نمی تواند این برآده ها را جذب کند.

نکته مهمی که باید به آن توجه کنید مقدار روغن گیربکس ال ۹۰ دستی است. چرا که کم و زیاد بودن روغن گیربکس نیز مشکلات زیادی را ایجاد می کند. از آنجایی که گیربکس خودرو یکی از قطعات گران قیمت است، بنابراین در نگهداری آن و تنظیم درست حجم روغن گیربکس ال نود دستی دقت کنید. میزان حجم روغن گیربکس ال نود دستی ۴/۳ لیتر می باشد ولی برای ال ۹۰ اتومات بین ۵/۲ تا ۷/۲ لیتر روغن گیربکس نیاز است.

نحوه تعویض روغن گیربکس ال ۹۰ دستی

توجه داشته باشید که مراحل تعویض روغن گیربکس دستی ال ۹۰ کاری کاملا تخصصی است و باید توسط تعمیرکار رنو انجام شود. ابتدا باید خودرو را توسط جک بلند کنید و سینی نگهدارنده را در بخش تخلیه گیربکس قرار دهید تا بعد از باز کرد پیچ ها روغن کهنه درون آن تخلیه شود. سینی نگهدارنده را به طور زاویه دار گرفته شود تا روغن در آن جمع شود. پس از اینکه سینی را برداشتید باید یک عدد پیچ ۱۰ میلی متری را نیز بردارید تا بتوانید فیلتر را جدا کنید.

با برداشتن فیلتر قدیمی ، فیلتر جدید را نصب کنید. مهم ترین وظیفه فیلتر جذب ذرات فلزی شناور در روغن گیربکس است. به همین دلیل بعد از گذشت مدت زمانی نیاز به تعویض دارد. سپس از بعد از مراحل ذکر شده، باید سینی نگهدارنده را نزدیک به گیربکس گرفته و پیچ ها را کاملا ببندید. اکنون نوبت به این می رسد که مقدار روغن مورد نظر را آماده کنید. بهتر است بدانید که هر خودرویی بر اساس مدل و ظرفیت خود نیاز به مقدار مشخصی روغن دارد.

محل ریختن روغن گیربکس ال ۹۰ یک سوراخ وجود دارد که می توانید از آن برای ریختن روغن تازه در گیربکس استفاده کنید. توجه داشته باشید که روغن را به اندازه کافی در مخزن ریخته شود. در پایان، خودرو را روشن کنید تا اگر جایی نشتی روغن گیربکس دارد، متوجه شوید. لازم به ذکر است که انجام سرویس های دوره ای به صورت منظم در تعمیرگاه تخصصی ال نود یکی از گزینه های بسیار عالی برای این منظور است. چرا که در این سرویس های به طور منظم و دقت این فرآیند انجام می شود.

تعویض روغن گیربکس ال نود

روغن واسکازین چیست و نشانه های زمان تعویض واسکازین ال ۹۰

روغن واسکازین نوع روغنی است که باعث روانکاری دنده‌ها و چرخ دنده‌های داخلی یک یا چند قطعه مکانیکی می‌شود. واسکازین را با نام روغن دنده نیز می شناسند. البته نام واسکازین بسیار رایج است و این کلمه بین تعمیرکاران رنو بیشتر مرسوم است.لازم به ذکر است که روغن واسکازین و روغن گیربکس فقط در لغت با یکدیگر متفاوت هستند، اما درعمل تفاوتی باهم ندارند.

برای اینکه بتوانید زمان تقریبی تعویض واسکازین را بدانیم باید با نشانه‌های آن آشنا باشیم. مهم ‌ترین و اولین نشانه، تغییر رنگ روغن گیربکس است. دیگر نشانه تعویض واسکازین یا روغن گیربکس که باید به آن توجه کنید، فرا رسیدن تاریخ انقضای روغن گیربکس است که با طی کردن مسافت به آن می‌رسد. توجه داشته باشید که علائمی مانند صدای غیر عادی در زمان تعویض دنده و سفت شدن دنده، مواردی هستند که پایان طول عمر واسکازین را نشان می دهد.

زمان تعویض واسکازین ال نود

به طور معمول زمان تعویض هر روغن گیربکس با یکدیگر متفاوت است. دلیل این تفاوت نیز دستی و یا اتوماتیک بودن جعبه دنده است. تعیین کننده زمان تعویض گیربکس‌های دستی دیسک، کلاچ و نحوه استفاده راننده از جعبه دنده است. عمر مفید دیسک و صفحه کلاچ در صورت استفاده درست و استاندارد راننده بین ۶۵ هزار تا ۸۰ هزار کیلومتر است.

به توصیه کارشناس فنی رنوساز، بهتر است که بعد از طی کردن این مسافت، واسکازین یا روغن گیربکس تعویض شود تا مشکلی برای جعبه دنده رخ ندهد. تعمیرکار رنو در تعمیرگاه تخصصی ال نود، معمولا بعد از طی کردن مسافت مذکور دیسک و صفحه را نیز تعویض می کند تا عملکرد خودرو با کاهش روبرو نشود.

توجه داشته باشید که  برخی افراد هنوز نمی ‌دانند که واسکازین یا روغن گیربکس نیز تاریخ انقضا دارد و باید آن را در زمان مقرر تعویض کنند. همانگونه که می دانید روغن گیربکس یکی از مهم‌ ترین مایعات در بخش گیربکس است که حتما باید در سرویس‌های دوره‌ای ال ۹۰ در نظر گرفته شود. بهتر است بدانید که کارایی گیربکس رابطه مستقیم با واسکازین دارد، در نتیجه اهمیت این مایع از قبل بیشتر می‌شود.

تعویض روغن گیربکس  ال نود در تعمیرگاه تخصصی رنو

همانگونه که در این مقاله بیان کردیم گیربکس اتوماتیک یکی از اصلی‌ترین قطعات موتور ال نود است که به دلیل دمای بالا همواره مورد آسیب قرار می‌گیرد. استفاده از روغن گیربکس اتوماتیک تندر یا ال ۹۰ می‌تواند به کاهش دما و اصطکاک کمک کند. به همین دلیل استفاده از روغن گیربکس با کیفیت بسیار مهم است. توجه داشته باشید حتی اگر از بهترین نوع روغن گیربکس هم استفاده کنید، باز هم  پس از طی مسافتی نیاز است که آن را تعویض کنید.

درصورتی ‌که آن را به‌ موقع تعویض نکنید ممکن است منجر به آسیب رساندن به قطعات داخلی گیربکس و در نهایت باعث خرابی موتور خودرو شود. بنابراین عوض کردن روغن گیربکس ال نود را جدی بگیرید و در اسرع وقت به تعمیرگاه تخصصی رنو مراجعه فرمایید. به بیان کارشناس فنی در رنوساز، یکی از عوامل موثر بر هزینه تعویض روغن گیربکس ال نود، نوع روغن مورد استفاده است. این هزینه بر حسب وزن، مدل، روش ساخت و سطح کیفیت آن مشخص می‌شود. سطح کیفیت روغن موتور مورد استفاده بیشترین سهم را در تعیین قیمت تعویض روغن دارد.

لوازم یدکی رنو

۵ پاسخ

  1. با توجه به مطلب خوب شما……آیا در هر تعویض روغن گیربکس …تمامی روغن عوض می شود……یا باز هم روغن آلوده در جریان موتور وجود دارد……((( چیزی که به من گفته اند نصف روغن تعویض می شود و بایستی در هر ۴۰ کیلومتر روغن عوض شود. )))

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس و مشاوره رایگان
× واتس اپ