نکات کاربردی تعویض روغن گیربکس کولیوس

نکات کاربردی تعویض روغن گیربکس کولیوس

فهرست مطالب

این سری مقالات بهترین تعمیرگاه رنو اختصاص داده شده به موضوعات مهم در خصوص تعویض روغن گیربکس رنو کولیوس، پس تا انتها با ما همراه باشید. روغن گیربکس چیست و چرا باید به تعویض روغن آن اهمیت داد؟ زمان تعویض روغن گیربکس کولیوس، دلیل اهمیت عوض کردن این روغن چیست؟ بسیاری از افراد بر این باورند که تنها روغن موتور نیاز به تعویض دارد، در حالی که این تصور اشتباه است. چرا که روغن‌های بسیار مهمی برای عملکرد بهتر قطعات مختلف خودرو در نظرگرفته شده که عدم توجه به آن می‌تواند هزینه سنگینی داشته باشد.

روغن گیربکس کولیوس نیز یکی از سیالات بسیار مهم در خودروها است که نقش بسیار مهمی در روانکاری قطعات گیربکس خودرو دارد. روغن گیربکس یک سیال است که قطعات متحرک داخلی گیربکس را روغن کاری می‌کند، این عمل مانع از اصطکاک آنها می‌شود. از مهمترین وظیفه این روغن در گیربکس‌های اتوماتیک، انتقال نیرو از موتور به جعبه دنده است و همچنین باعث خنک شدن گیربکس می شود. لازم به ذکر است که روغن مورد استفاده در گیربکس دستی و خودکار با یکدیگر تفاوت دارند.

پس روغن‌های  ATFبرای جعبه‌ دنده‌های خودکار و روغن‌ MTF نیز برای گیربکس دستی مورد استفاده قرار می‌گیرند که به آن روغن دنده یا واسکازین می‌گویند. لازم به ذکر است که انجام سرویس های دوره ای تعمیرگاه تخصصی کولیوس بسیار لازم و ضروری است. چرا که در این سرویس ها تعمیرکار ابتدا گیربکس خودرو را چک می کند و سپس اقدام به تعویض روغن گیربکس و روغن موتور می کند. بنابراین به سلامت قطعات خودرو از جمله گیربکس و موتور اهمیت می دهید، پس سرویس های دوره ای کولیوس را جدی بگیرید.

دلیل اهمیت تعویض کردن روغن گیربکس رنو کولیوس چیست؟  

اهمیت تعویض روغن گیربکس رنو کولیوس به دلیل روانکاری و خنک کاری قطعات داخلی گیربکس است. چرا که اگر به موقع این روغن عوض نشود، کارایی خود را از دست داده و سپس منجر به خرابی گیربکس می شود. بنابراین روغن گیربکس تاثیر مستقیمی در سلامت و عملکرد گیربکس کولیوس دارد. حجم روغن گیربکس کولیوس و کیفیت مرغوب آن باعث کاهش درجه حرارت جعبه دنده می شود. از دیگر مزایای تعویض روغن گیربکس خودرو رنو، کاهش لرزش گیربکس می باشد.

لوازم یدکی رنو

عواقب تاخیر در تعویض روغن گیربکس کولیوس

همانگونه که پیش تر بیان کردیم، تمامی خودرو‌ها رنو به انجام سرویس های دوره‌ای نیاز دارند. به عنوان مثال: اگر تعویض روغن به عقب بی‌افتد، مشکلاتی نظیر از بین رفتن گیربکس، خودرو را تهدید می‌کنند. روغن گیربکس، وظیفه روان ‌کاری قطعات داخلی گیربکس را بر عهده دارد. به گونه‌ای که قطعات برای اینکه نرم حرکت کنند و ساییده نشوند، به روغن گیربکس نیاز دارند. وظیفه دیگر آن، خنک کردن گیربکس است. اگر روغن گیربکس کهنه شود، در دمای بالا نمی‌تواند گیربکس را خنک کند و خود نیز در اثر حرارت زیاد، می‌سوزد. در این صورت بوی روغن سوخته فضای داخلی خودرو را پر می‌کند.

تعویض روغن گیربکس کولیوس

نکات مهم هنگام تعویض روغن گیربکس کولیوس

هنگامی که قصد دارید روغن جعبه دنده کولیوس را تعویض کنید، بهتر است نکات زیر را مد نظر داشته باشید. چرا که ممکن است روغنی مناسب گیربکس خودروی شما نباشد و طی این امر، سلامت گیربکس به خطر می‌افتد. با رعایت این نکات، سلامت قطعات خودروی خود را حفظ خواهید کرد. روغن گیربکس، معمولا ۳۶ ماه عمر مفید دارد و پس از گذشت این مدت، باید تعویض شود. زمان مناسب برای تعویض روغن گیربکس، روی ۶۰۰۰ کیلومتر است. در خصوص گیربکس‌های اتومات، توجه کنید که روغن باید روی دمای ۶۰ درجه تعویض شود.

توجه داشته باشید که روغنی که درون جعبه دنده خودروی شما ریخته می‌شود، فاقد هرگونه نا‌خالصی اضافه باشد. اگر روغن دارای نا‌خالصی باشد، به مرور زمان در داخل جعبه دنده خودروی شما، لجن ایجاد می‌شود. با تعویض به موقع روغن گیربکس کولیوس، از سر و صدا‌های بیش از حد گیربکس جلوگیری می‌شود و عمر گیربکس طولانی‌تر می‌شود. ضمنا هنگام تعویض روغن گیربکس رنو، هیچگاه از ترکیب دو یا چند مدل روغن استفاده نکنید. زیرا هر خودرو با نوعی خاص از روغن سازگار است و انجام این کار، مشکلاتی را به همراه دارد. بنابراین برای انجام سرویس دوره‌ای کولیوس، همین حالا با تعمیرگاه تخصصی کولیوس تماس حاصل نمایید.

کیفیت روغن چه تاثیری در عملکرد گیربکس خودرو رنو کولیوس دارد؟

به بیان کارشناس رنوسازهنگام تعویض روغن گیربکس کولیوس، توجه داشته باشید که به هیچ وجه از روغن‌های بی‌کیفیت استفاده نکنید. روغن اصل، ترکیباتی دارد که در دمای بالا آسیب نمی‌بیند. همچنین روغن با کیفیت و اورجینال، در حد نرمال کار روان‌کنندگی بین قطعات را انجام می‌دهد. توجه کنید که روغن غیر اورجینال، پس از مدتی به گیربکس آسیب می‌زند. بنابراین استفاده از روغن‌های توصیه ‌شده توسط شرکت رنو، بهترین و امن ‌ترین راه چاره است. زمانی که برای تعویض روغن گیربکس خودروی کولیوس، به تعمیرگاه تخصصی کولیوس مراجعه می‌کنید، مطمئن باشید که برای تعویض روغن خودروی شما، از باکیفیت‌ترین روغن ها استفاده می‌شود. همچنین روغن غیر اصل، مشکلاتی برای گیربکس به وجود می‌آورد که برای رفع آن مشکلات، باید هزینه گزافی بپردازید. پس با استفاده از روغن اورجینال و استاندارد، در زمان و هزینه خود نیز صرفه‌جویی خواهید کرد.

تعویض روغن گیربکس کولیوس

زمان تعویض روغن گیربکس کولیوس

بهتر است بدانید که زمان تعویض روغن گیربکس و تمام اطلاعات مربوط با آن در دفترچه راهنمای خودرو نوشته شده است. به طور معمول روغن گیربکس جعبه دنده اتوماتیک در حالت عادی باید بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار کیلومتر در تعمیرگاه رنو تعویض می شود. البته اگر خودرو در شرایط سخت و تحت فشار قرار گرفته باشد این عدد به ۳۰ هزار کیلومتر تقلیل پیدا می رسد. زمان تعویض روغن گیربکس برای خودروهای اتوماتیک هر ۶۰ هزار کیلومتر یکبار است که این عدد در برخی از خودروها به ۱۰۰ هزار کیلومتر نیز می‌رسد. نکته: تعویض روغن گیربکس زودتر از زمان مشخص شده ایرادی ندارد بلکه به سلامت جعبه دنده نیز کمک می‌کند.

تعویض روغن گیربکس و موتور کولیوس در تعمیرگاه رنو

در این بخش، سعی کردیم تا تمامی جنبه‌های مربوط به تعویض روغن گیربکس کولیوس را مورد بررسی و بحث قرار دهیم. بدانید که گیربکس به عنوان قلب خودرو است و هرچه به انجام امورات رسیدگی به آن کوشش کنید، در حقیقت به عمر مفید خودروی خود اضافه کرده‌اید. یکی از این امور مهم، تعویض به موقع روغن گیربکس است. وظیفه روغن گیربکس، روان‌کنندگی بین قطعات و خنک کردن فضای داخل جعبه دنده است. شما برای تعویض روغن موتور و گیربکس خودروی خود، می‌توانید به تعمیرگاه رنوساز مراجعه کنید. با مراجعه به این نمایندگی، دیگر نگران روغن مورد استفاده برای خودروی خود نباشید. همین حالا با کارشناسان ما جهت هماهنگی قبلی و هر گونه مشاوره تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس و مشاوره رایگان
× واتس اپ