نکات مهم هنگام تعویض روغن گیربکس لتیتیود

روغن گیربکس لتیتیود

فهرست مطالب

همانطور که می‌دانید، بسیاری از قطعات خودرو مانند گیربکس، موتور و ترمز، با روغن کار می‌کنند و تعویض روغن این قطعات، به افزایش عمر مفید آنها کمک می‌کند. گیربکس یا جعبه دنده، یکی از قطعات اصلی خودرو بوده و در دو نوع اتومات و دستی وجود دارد. گیربکس لتیتیود، از نوع اتوماتیک و ۶ سرعته است و به علت ساختار حساس گیربکس‌های اتومات، به توجه و رسیدگی بیشتری نیاز دارد. چه روغنی برای گیربکس لتیتیود مناسب است؟ چه زمانی لازم است که روغن گیربکس لتیتیود را تعویض کنیم؟ هنگام تعویض روغن گیربکس لتیتیود، چه نکاتی را مورد توجه قرار دهیم؟ در این مطلب، رنوساز قصد دارد که به تمام سوالات شما در خصوص تعویض روغن گیربکس رنو لتیتیود پاسخ دهد. پسسس تا انتها با ما همراه باشید.

چرا روغن گیربکس باید تعویض شود؟

روغن واسکازین یا روغن گیربکس، به عنوان روان‌کار برای قطعات داخلی گیربکس عمل می‌کند. از سایش قطعات بر روی یکدیگر و ایجاد اصطکاک، جلوگیری مییی‌کند. فضای داخلی جعبه دنده را تمیز و تمام گرد‌ها و ذرات ریز آلودگی را پاک می‌کند. همچنین وظیفه دیگر روغن گیربکس، خنک کردن قطعات داخلی گیربکس و جلوگیری از آسیب آنها در دمای بالا است. لازم به ذکر است که روغن گیربکس، علاوه بر جعبه دنده، به روان شدن جعبه فرمان و دیفرانسیل نیز کمک می‌کند. تمام این موارد، از وظایف یک روغن گیربکس سالم و تمیز هستند. 

حال اگر روغن گیربکس، کهنه شود، خواص روان‌کنندگی و خنک‌کاری خود را از دست می‌دهد. از این رو، پس از مدتی، گیربکس خودروی شما را با مشکلات جدی همراه می‌کند. توجه کنید که هزینه تعمیر یا تعویض یک گیربکس خراب، بسیار بالا‌تر از قیمت تعویض روغن لتیتیود است. لذا توصیه عکید ما به شما این است که به هیچ وجه تعویض روغن گیربکس لتیتیود را به تاخیر نیندازید.

تعویض روغن گیربکس

چه روغنی برای گیربکس لتیتیود مناسب است؟

شاید شما با دیدن این مطلب به این فکر کنید که چون مکانیک نیستید، پس لزومی به دانستن روغن مناسب برای گیربکس نیست. ولی گاهی نیاز است که روغن گیربکس را تهیه کرده و سپس خودرو را برای تعویض روغن نزد یک مکانیک ببرید. این مطلب، بیشتر برای کسانی مناسب است که تعمیرگاه رنو در شهر یا استان محل زندگی آنها نیست و می‌خواهند بهترین روغن را برای گیربکس خودروی لتیتیود خود انتخاب کنند.

 گیربکس لتیتیود، اتومات است و روغنی که برای گیربکس اتومات انتخاب می‌شود باید نسبت به گیربکس‌های دستی رقیق‌تر باشد. این ویژگی مهم روغن گیربکس اتومات، باعث انتقال راحت‌تر نیرو به کلاچ می‌شود. همچنین روغنی برای گیربکس لتیتیود مناسب است که در برابر گرما مقاوم باشد. یعنی عمل خنک‌کنندگی را به خوبی انجام دهد. اگر در حال خریداری روغن گیربکس هستید، به آب‌گریز بودن آن نیز توجه کنید.

 این بدان معناست که روغن باید خاصیت جدا شدن از آب را داشته باشد تا با ورود ناگهانی آب به روغن، از تشکیل ترکیبات مضر برای گیربکس جلوگیری شود. همچنین روغنی که ضد کف و ضد حباب باشد، روغن مناسبیست. زیرا وجود کف و حباب درون روغن گیربکس، مانع انتقال قدرت در جعبه دنده شده و عملکرد روغن به مرور کاهش می‌یابد. توجه کنید که حتی اگر مجبور باشید برای خرید روغن گیربکس مناسب، هزینه بالا‌تری بپردازید، در مقابل از پرداخت هزینه‌های گزاف برای تعمیر گیربکس خودروی خود جلوگیری کرده‌اید.

تعمیرگاه تخصصی رنو

 

عواقب تاخیر در تعویض روغن گیربکس لتیتیود کدامند؟

پس از آشنایی با روغن گیربکس مناسب و علت اهمیت تعویض روغن گیربکس، با این پرسش مواجه می‌شوید که در صورت عدم تعویض روغن گیربکس لتیتیود، چه مشکلاتی خودروی شما را تهدید می‌کنند؟ اگر شما هم بوی روغن سوخته در خودروی خود احساس می‌کنید، این به خاطر کهنه شدن روغن گیربکس است. روغن کهنه، در دمای بالا می‌سوزد و بوی سوختگی آن در خودرو به مشام می‌رسد. همچنین اگر دنده خودروی شما از جای خود خارج می‌شود، این به خاطر عملکرد اشتباه سیستم انتقال قدرت است روغن گیربکس، عمل روان‌کنندگی را انجام نمی‌دهد و قطعات داخلی گیربکس به درستی روی یکدیگر حرکت نمی‌کنند.

 در صورتی که سر و صدای غیر عادی از گیربکس می‌شنوید، باز هم به عدم روانکا بودن روغن گیربکس بر می‌گردد. اگر قطعات داخلی گیربکس نتوانند به درستی روی یکدیگر حرکت کنند، اصطکاک ایجاد‌شده، صدای غیر عادی را تولید می‌کند. آیا خودروی شما هم در سرعت زیاد، به سختی دنده را تعویض می‌کند؟ باید به شما بگوییم که این به خاطر کاهش سطح روغن گیربکس است. زمانی که مقدار روغن کم شود، سیستم انتقال نیرو آسیب می‌بیند. در نتیجه، دنده به سختی تعویض می‌شود. اگر هر کدام از این علائم را مشاهده کردید، فورا به تعویض روغن گیربکس لتیتیود خود اقدام کنید. می‌توانید این کار را با اطمینان از کیفیت روغن، در تعمیرگاه تخصصی لتیتیود در غرب تهران انجام دهید.

تعویض روغن گیربکس

نکات کلیدی هنگام تعویض روغن گیربکس لتیتیود

توجه کنید که زمان مناسب برای تعویض روغن گیربکس رنو لتیتیود، روی ۵۰۰۰۰ کیلومتر است. روغن گیربکس خودروی خود را حتما با دستگاه تعویض کنید. زیرا با این روش، تمام روغن قدیمی از گیربکس خارج شده و روغن تمیز، به دقت و راحتی وارد گیربکس می‌شود.  از روغن اصل و با‌کیفیت برای گیربکس خودروی خود استفاده کنید. هرگز دو یا چند مدل روغن را با یکدیگر ترکیب نکنید. زیرا روغن‌های مختلف دارای گرانروی‌های متفاوت بوده و برای تمامی خودرو‌ها مناسب نیستند. هنگام تعویض روغن گیبکس، بیشتر به برند و کیفیت آن توجه کنید تا هزینه. زیرا قیمت خرید یک روغن گیربکس خوب، ارزان‌تر از تعمیر یا تعویض گیربکس است.

کدام تعمیرگاه برای تعویض بی‌دردسر روغن گیربکس لتیتیود مناسب است؟

حال، پس از اینکه متوجه شدید عدم تعویض به موقع روغن گیربکس، چه مشکلاتی برای خودروی شما به همراه دارد، شاید به دنبال یک تعمیرگاه مناسب برای تعویض روغن گیربکس لتیتیود و سایر امور مربوط به سرویس دوره‌ای باشید. تعمیرگاه رنو لتیتیود غرب تهران، با سابقه طولانی در تعمیر و سرویس لتیتیود، بهترین گزینه برای شماست. با تعمیر تخصصی رنو در غرب تهران، در زمان و هزینه خود صرفه‌جویی کنید. شما عزیزان، می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه ارائه خدمات، به نشانی اینترنتی رنوساز مراجعه کنید یا با مهندسان ما در ساعات اداری، تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس و مشاوره رایگان
× واتس اپ