هنگام تعویض روغن موتور کولیوس چه نکاتی را رعایت کنیم؟

نکات مهم تعویض روغن موتور کولیوس

فهرست مطالب

یکی از جدید‌ترین خودرو‌های تولیدی رنو، کولیوس است که در سال ۲۰۱۷ نسل دوم آن وارد بازار خودرو شد. این خودرو دارای پیشرانه‌ای با تنفس طبیعی، ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپه و ظرفیتی ۲.۵ لیتری در بازار موجود است. قطعات داخلی موتور کولیوس، توسط روغن موتور فعالیت می‌کنند. می‌توان گفت که روغن موتور، به عنوان یک روان‌کننده و خنک‌کننده، برای قطعات داخلی موتور به شمار می‌رود. زمانی که روغن موتور کهنه شود یا توسط نشتی از میزان آن کاسته شود، خاصیت روان‌کنندگی خود را از دست می‌دهد. بدین ترتیب قطعات روی هم ساییده می‌شوند. یا دمای موتور بیش از حد بالا رفته و عملکرد موتور با مشکل مواجه می‌شود. به همین دلیل، توصیه می‌شود تعویض روغن موتور کولیوس را به موقع انجام دهید.

ویژگی‌های یک روغن موتور مناسب کدامند؟

از آنجایی که روغن موتور، مهم‌ترین نقش را در داخل موتور ایفا می‌کند، توجه به نوع آن بسیار مهم است. هنگام تعویض روغن موتور، باید استاندارد‌های مهمی را مد نظر بگیرید تا موتور خودروی شما عمر بیشتری داشته باشد. به استاندارد‌های نوشته شده روی جعبه روغن دقت کنید. شاخص‌ترین استاندارد، api است که مخفف شده انجمن نفت آمریکاست. در روغن‌های موتور دیزلی، کنار کلمه api از حروف a تا n قرار دارد. هرچه این حروف بالا‌تر باشد، یعنی کیفیت روغن مطلوب‌تر است. به عنوان مثال  ظروغن با api sn با‌کیفیت‌تر از se است. دومین شاخص، میزان گرانروی روغن موتور است. این استاندارد، به شرایط آب و هوایی محل زندگی بستگی دارد. چرا که در فصول سرد سال، روغن موتور سفت می‌شود. برای همین، اگر در مناطق سردسیر زندگی می‌کنید، روغنی با گران‌روی کم‌تر را برای موتور انتخاب کنید.

تعمیرگاه تخصصی رنو

 

شاخص بعدی که هنگام تعویض روغن موتور کولیوس باید به آن توجه کنید، نوع روغن موتور است. روغن موتور در سه نوع معدنی، نیمه‌معدنی و شیمیایی وجود دارد. نوع صنعتی یا شیمیایی آن، بهترین روغن موتور است و از تمامی قطعات داخلی، به نحو احسن محافظت می‌کند. این محافظت به گونه‌ایست که حتی در فصول سرد نیز موتور شما کاملا در امان است و در دمای بالا آسیب نمی‌بیند. ولی در عین حال گران است و برای هر خودرویی مناسب نیست. روغن‌های معدنی از ترکیب پایه نفت خام با مواد دیگر به دست می‌آیند. به عنوان محافظ اولیه از قطعات موتور کار می‌کنند و بسیار ارزان هستند. معمولا برای آب‌بندی خودرو‌های ۰ یا خودرو‌های مدل پایین از این مدل روغن استفاده می‌کنند. بنابراین در دمای بالا کارایی خود را از دست داده و آسیب می‌بیند.

ویژگی های روغن موتور کولیوس

 نوع دیگر روغن موتور، نوع نیمه‌صنعتی است. این روغن از ترکیب روغن شیمیایی و معدنی به دست می‌آید. به نوعی، میانه مزایا و معایب این دو روغن را دارد. فقط اینکه پس از روشن کردن خودرو، باید ۱۰ دقیقه صبر کنید تا موتور خودرو گرم شود. برای انتخاب بهترین روغن موتور و تعویض روغن موتور کولیوس به تعمیرگاه تخصصی کولیوس مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: آشنایی با خدماتی که در تعمیرگاه تخصصی کولیوس ارائه می­شود

هنگام تعویض روغن کولیوس به چه نکاتی توجه کنیم؟

به هنگام تعویض روغن موتور کولیوس، باید به اصل بودن روغن توجه کنید. تعمیرگاه تخصصی رنوساز، همواره از روغن‌های اصل و با‌کیفیت در تعویض روغن استفاده می‌کند. همچنین توصیه می‌شود همراه با روغن، فیلتر روغن را نیز تعویض کنید. همانطور که در بالا گفته‌شد، گران‌روی نیز از اساسی‌ترین شاخص‌های یک روغن موتور مناسب است. پس هنگام تعویض روغن، آن را نیز مد نظر داشته باشید. برای اینکه قطعات داخلی خودرو روی یکدیگر ساییده نشوند، تعویض روغن موتور را به موقع انجام دهید.

 برای اطلاع دقیق از زمان مناسب تعویض روغن موتور خودروی خود، می‌توانید به دفترچه راهنمای آن مراجعه کنید یا از مشاوران مجرب نمایندگی تخصصی رنوساز راهنمایی بخواهید. همچنین هیچگاه از دو مدل روغن موتور مختلف استفاده نکنید. زیرا موتور خودروی شما تنها با یک نوع روغن سازگاری دارد و زمانی که مدل آن را تغییر می‌دهید یا دو مدل روغن را با یکدیگر ترکیب می‌کنید، در روان‌کنندگی و خنک‌کاری قطعات داخلی موتور، مشکل به وجود می‌آید.

تعویض روغن موتور در تعمیرگاه تخصصی رنوساز

اگر شما هم در خودروی کولیوس خود با اختلالات موتور مواجه شده‌اید، بهتر است به نمایندگی رنو در غرب تهران مراجعه کنید. چرا که در نمایندگی رنو تیمی از بهترین تعمیرکاران رنو و کارشناسان خودروی شما را بررسی و عیب یابی خواهند کرد و نیاز نیست نگران اصل بودن قطعات تعویضی باشید. همچنین می‌توانید برای در میان گذاشتن هر گونه سوال در مورد خودرو‌های رنو و مشکلات آنها و همچنین انجام سرویس دوره‌ای خودرو، با مهندسان مجرب ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس و مشاوره رایگان
× واتس اپ