دلایل خراب شدن گیربکس + تعمیر گیربکس مگان

تعمیر تخصصی گیربکس مگان

فهرست مطالب

آیا تا به حال متوجه کاهش قدرت خودروی مگان در سربالایی ها شده اید؟ و یا صدایی که در زمان تعویض دنده به گوش می رسد؟، در این صورت باید بدانید که مشکل از گیربکس خودرو شما می باشد و باید در فرصتی مناسب به یک تعمیرگاه تخصصی مگان مراجعه کنید تا مشکل گیربکس خودروی شما بررسی و عیب یابی شود. در این مقاله با رنوساز همراه باشید تا شما را با مهم ترین نکات تعمیر گیربکس رنو مگان آشنا کند.

تفاوت گیربکس اتوماتیک با گیربکس دنده‌ای

یکی از فرق‌های اصلی گیربکس مگان اتومات با گیربکس دنده‌ای (دستی) در این است که گیربکس دنده‌ای با قفل کردن دنده‌هایی که روی شفت خروجی که به صورت آزاد روی بلبرینگ سوار شده‌اند و یا به وسیله کشویی و ماهک، درگیر و آزاد می‌شوند و یا در مدل‌های پایین با حرکت دادن بر روی شفت دنده‌ها، آنها روی هم و یا آزاد می‌گردند، و به این طریق دنده‌ها درگیر و یا آزاد می‌شوند و باعث تغییر ضریب در دنده‌ها می‌شوند.

از طرف دیگر در گیربکس اتوماتیک تمام دنده‌ها همیشه درگیرند و با نگه داشتن یکی و به حرکت در آوردن دیگری نوع ضریب دنده به دست می‌آید؛ به این نوع سیستم دنده به لحاظ شبیه بودنش به حالت خورشید و سیارات، دنده‌های سیاره‌ای یا خورشیدی می‌گویند.

آشنایی با تعمیر گیربکس مگان

نحوه کار گیربکس اتوماتیک مگان

هرچند که قرارگیری تجهیزات داخل گیربکس‌ اتوماتیک مگان به عواملی مانند نحوه قرارگیری موتور و انواع محرک جلو و یا محرک عقب بودن خودرو بستگی دارد، ولی اجزای ساختمانی گیربکس‌های اتوماتیک کاملا با هم شبیه بوده. گیربکس اتوماتیک مگان که امروزه تولید می‌شود، از پیچیده‌ترین قسمت‌ها در اتومبیل است که برای توضیح این تکنولوژی پیشرفته لازم است اجزای تشکیل دهنده آن را شرح دهیم، که این موارد عبارتند از:

مبدل گشتاور(Torque convertor)

در گیربکس‌های اتوماتیک به جای کلاچ، قطعه‌ای وجود دارد به نام مبدل گشتاور، که همان عملکرد کلاچ در گیربکس‌های دستی را دارد. در یک گیربکس اتوماتیک، مبدل گشتاور وظیفه کاهش سرعت و توقف خودرو را دارد و همچنان به موتور اجازه می‌دهد کار کند. نکته قابل توجه در مورد مبدل‌های گشتاور این است که آنها با اتصال فیزیکی مهره‌ها، پیچ‌ها یا چرخ دنده‌ها به موتور متصل نمی‌شوند؛ بلکه همه اینها از طریق روغن گیربکس انجام می‌شود.

پمپ روغن

پمپ روغن درون گیربکس اتوماتیک دقیقا همانند هر پمپ روغن دیگری عمل‌ می‌کند، و وظیفه دارد مایع انتقال را از مخزن انتقال به بدنه دریچه منتقل کند. این قطعه، جزئی نسبتا ساده اما جدایی ناپذیر از سیستم گیربکس است که ممکن است گاها از کار بیفتد.

چرخ‌دهنده‌های سیاره‌ای

چرخ‌دهنده‌های سیاره‌ای دارای سه مجموعه دنده هستند؛ چرخ‌دنده اصلی دنده خورشید است و در مرکز حامل سیاره قرار دارد. مجموعه دوم چرخ‌دنده‌های سیاره‌ای است. به طور معمول سه یا بیشتر از این چرخ‌دنده‌ها بین دنده خورشیدی و چرخ دنده وجود دارد. این یک سیستم بسیارمهم و کارآمد است و به گیربکس اجازه می‌دهد تا از گزینه‌های مختلف دنده بدون تنظیماتی که گیربکس دستی استفاده می‌کند، بهره ببرد.

کلاچ گیربکس اتوماتیک

کلاچ گیربکس اتوماتیک دارای چندین صفحه فشرده شده است. هنگامی که بدنه سوپاپ فشار روغن را به کلاچ می‌فرستد، تعداد مشخصی از کلاچ‌ها را به هم قفل می‌کند و به شما نسبت خروجی مورد نظر را می‌دهد. مقادیر مختلف فشار روغن با مقادیر مختلف دیسک درگیر می‌شود که نسبت دنده متفاوتی را به  شما می‌دهد.

باند ترمز

تنها هدف باندهای ترمز، نگه داشتن موقت چرخ‌دهنده‌ها است. آنها اجازه می‌دهند RPM موتور قبل از آزاد شدن با نسبت دنده مطابقت داشته باشد، که این امر باعث می‌شود راننده، دنده راحت‌تری داشته باشد.

فیلتر روغن گیربکس

گیربکس نیز مانند موتور خودرو، دارای فیلتر یا صافی است، و مایع انتقال اضافی (روغن) را برای پمپ روغن در صورت لزوم نگه می‌دارد. این قطعه یکی از اساسی‌ترین اجزای تشکیل دهنده گیربکس اتوماتیک خودرو است، همچنین یکی از اجزایی است که به طور منظم به تعویض نیاز دارد.

ساعت گیربکس (valve body)

گیربکس اتوماتیک خودرو دارای ساعت است. این قطعه تمام فشار پمپ روغن را به تمام اجزای انتقال دهنده هدایت می‌کند تا نتایج مطلوبی را بدست آورد. از مبدل گشتاور گرفته تا بسته‌های کلاچ، تا زمانی که ساعت نگوید که به کجا حرکت کند، هیچ مایعی انتقال پیدا نمی‌کند.

سرویس‌های دوره‌ای گیربکس مگان

چند تا از دلایل ایجاد مشکلات گیربکس اتوماتیک مگان و همچنین دیگر خودروها، معمولا به این ۳ مورد مربوط است:

تعویض نکردن روغن گیربکس:

نحوه عملکرد گیربکس اتوماتیک فقط با فشار روغن است، بنابراین اگر روغن گیربکس در کیلومتر تعیین شده تعویض نشود، روغن کیفیت خود را از دست داده و بیش از حد داغ می‌شود؛ و این، باعث خراب شدن شیر برقی‌های ساعت گیربکس و سنسور فشار روغن می شود، و با از کار افتادن این قطعات فشار روغن به طور کامل افت کرده و شما در هنگام تعویض دنده خودرو به مشکل برمی خورید. این امر باعث خرابی قطعات داخل گیربکس از جمله صفحه‌ها، باندهای ترمز و… می‌شود. بنابراین لازم است که روغن گیربکس را هر ۵۰ هزار کیلومتر تعویض کنید تا از ایجاد دشواری هنگام رانندگی برای شما جلوگیری شود.

اصل نبودن روغن گیربکس:

استفاده از روغن گیربکس تقلبی باعث می‌شود گیربکس شدیدا افت فشار داشته باشد؛ و به دلیل نامرغوب بودن، تبخیر شده و باعث سوختن قطعات داخل گیربکس شود. بنابراین همیشه باید از اصل و باکیفیت بودن روغن گیربکس استفاده شده اطمینان  داشته باشید.

تعویض نادرست و غیر اصولی روغن گیربکس:

بسیاری از تعویض روغنی‌ها و تعمیرگاه‌هایی که تجربه در زمینه تعمیر گیربکس مگان ندارند، تعویض روغن گیربکس را بدون دستگاه انجام می‌دهند که این باعث خرابی می‌شود. روغن گیربکس رنو مگان ۶ لیتر بوده، و برای تعویض این مقدار حتما لازم است از دستگاه مخصوص استفاده شود.

برخی تعویض روغنی‌ها (به اشتباه) به این صورت عمل می‌کنند که ۳ لیتر از این مقدار را خالی کرده، و ۳ لیتر دیگر اضافه می‌کنند؛ که با این عمل روغن جدید با روغن کثیف مخلوط شده و باعث خراب شدن گیربکس می‌شود.

طبق تجربه، رانندگانی که برای تعمیر گیربکس مگان به تعمیرگاه‌ تخصصی مگان مراجعه می‌کنند، اکثرا به این دو مشکل عمده برخورده‌اند: «صدای تقه دادن گیربکس» و «صدای زوزه کشیدن گیربکس»

علت صدا دادن گیربکس مگان

علت اصلی صدای گیربکس مگان اتومات می‌تواند مشکلات برقی باشد. توجه کنید که برای بررسی ایرادات برقی به هیچ وجه بدون اطلاعات قبلی دست به کار نشوید تا خدای نکرده آسیب بیشتری به خودرو وارد نشود. به همین دلیل لازم است بررسی این مشکل را به دست مهندسین و متخصصین در این زمینه بسپارید. دلیل دیگر می‌تواند میزان نبودن فشار روغن گیربکس که ناشی از ایراد در ساعت است، باشد. همچنین در بعضی موارد اشکال و یا پارگی در دسته موتور گیربکس می‌تواند باعث ایجاد مشکلات گیربکس مگان شود.

علت زوزه کشیدن گیربکس مگان

صدای زوزه معمولا از صدای فشار روغن می‌باشد که یک علت عمومی است و توسط تمامی رانندگان قابل تشخیص است. در موارد دیگری مثل خرابی دنده‌ها، مجموعه دنده سیاره‌ای و دنده‌های دیفرانسیل نیز می‌تواند در صدای زوزه گیربکس دخیل باشد.

تعمیرگاه تخصصی رنو

سرویس‌های دوره‌ای گیربکس در چه زمانی باید انجام شود؟

برای اطلاع از این که سرویس دوره‌ای گیربکس خودرو در چه زمانی انجام شود، باید به دفترچه راهنمای کمپانی سازنده مراجعه کرد که به طور کامل توضیح داده شده است که گیربکس خودروی شما در چه کیلومتر یا مدت زمانی نیاز به سرویس دارد.

اگر به صورت اصولی از گیربکس استفاده نمایید و فشار زیادی به آن وارد نکنید و همچنین تعمیر گیربکس اتوماتیک مگان و سرویس‌های دوره‌ای آن ‌را به موقع انجام دهید، می‌تواند نقش بسزایی در عملکرد خودرو داشته باشد و طول عمر بیشتری به قطعات گیربکس بدهد.

زمان تعویض و سرویس دوره‌ای گیربکس مگان

گیربکس دستی: بیشتر کمپانی‌های خودروسازی توصیه می‌کنند که روغن گیربکس را هر  ۴۸ هزار تا ۹۶ هزار کیلومتر تعویض کنید. اما برخی دیگر پیشنهاد می‌کنند روغن را هر ۲۴ هزار کیلومتر تعویض کنید.

گیربکس اتوماتیک: فاصله‌های سرویس برای گیربکس اتوماتیک از هر ۴۸ هزار کیلومتر متفاوت است. فاصله سرویس معمولی ۹۶ هزار تا ۱۶۰ هزار کیلومتر است. تعویض بیشتر آن نیز هیچ ضرری ندارد.

سخن پایانی

همانطور که در این مقاله گفته شد، بهتر است نسبت به انجام سرویس های دوره ای و رفع مشکلات گیربکس اتوماتیک به موقع اقدام کنید. تعمیرگاه رنوساز، مشاوره و خدمات حرفه‌ای در زمینه تعویض روغن و رفع مشکلات گیربکس اتوماتیک مگان، انجام سرویس‌های دوره‌ای و به طور کلی تعمیرگاه تخصصی رنو ارائه می‌دهد، و شما می‌توانید با اطمینان کامل تعمیر گیربکس مگان خود را به متخصصین ما بسپارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس و مشاوره رایگان
× واتس اپ